Eet jij meer bij stress? 3 tips tegen stresseten

Eet jij meer bij stress? Ben jij een stresseter? Hier 3 tips om de oorzaak van stresseten aan te pakken.

Wat veroorzaakt stressgevoelens en stresseten?
Waarom ervaart de één situaties en/of veranderingen als stressvol en een ander minder? Dit heeft te maken met jouw persoonlijk fundament. Ik leg het uit. Stel jouw lichaam is een drinkglas. Deel het glas in zeven delen van onder naar boven.

Het onderste deel van jouw lichaam incl. jouw bijnieren heeft volgens de Oosterse geneeswijzen te maken met het thema ‘Zeker zijn’ en ontwikkelt zich in jouw eerste zeven levensjaren.

Met 'zeker zijn' bedoel ik dat je zonder moeite kunt omgaan met problemen en/of veranderingen die te maken hebben met o.a. financiën, gezin, familie, welzijn, voeding, huisvesting en jouw gezondheid. Vertrouwen in jezelf en het leven, flexibiliteit, doel en vastberadenheid, etc. helpen je om soepel om te gaan met eventuele problemen. Beperkende emoties, gevoelens en angsten welke jij verzamelt in jouw eerste zeven levensjaren verstoren dit 'zeker zijn'.

Word jij dan geconfronteerd met bijvoorbeeld een verhuizing, financieel te kort, ruzie in de familie, ontslag of een ziekte dan verkrampen de vastzittende emoties en angsten het onderste gedeelte van jouw lichaam. Door deze verkramping gaan jouw bijnieren meer adrenaline, noradrenaline en het alom bekende stresshormoon cortisol produceren. Je ervaart dan letterlijk stress in jouw lichaam.

Vlucht jij of vecht jij innerlijk tegen deze situatie en/of verandering dan resulteert dat in specifieke gedrag. Kijk of jij je hier in mindere of meerdere mate in herkent.

Gedrag bij vluchten
Minder eten en slechte eetlust. Door de omstandigheden voel je weinig puf meer om door te gaan. Je voelt je een slachtoffer en afhankelijk van hulp van anderen. Je voelt je niet verbonden met jouw lichaam en voelt je angstig, nerveus, rusteloos, wanordelijk en ervaart een gebrek aan focus en discipline. Je hebt moeite jouw grenzen aan te geven. Vaak ervaar jij structureel een financieel tekort.

Gedrag bij vechten
Te veel eten, hongergevoel, Meer op het materiële gefixeerd zijn, hebzuchtig, traag, lui, moeheid, behoefte aan zekerheid en controle en angst voor veranderingen.

3 tips bij stress-eten

Ik geef je hier geen lapmiddelen, vage tips en/of oplossingen. Wil jij echt van het stress eten af? Investeer dan een beetje tijd in jezelf om jouw fundament weer op te bouwen en beperkende emoties, gevoelens en angsten effectief los te laten. Het resultaat mag er dan ook zijn.

Tip 1: Accepteer jouw situatie. Het is nu eenmaal even zo. Je vecht er dan niet meer tegen of vlucht er niet meer voor. Hierdoor kom je weer in beweging en dienen oplossingen en kansen zich weer aan. Pak deze dan met beide handen aan.

Tip 2: Pak de oorzaak aan en laat beperkende emoties, gevoelens en angsten in jouw basis los!

Tip 3: Voorkom dat je terugvalt. Bouw jouw persoonlijk fundament weer op!
Dit doe je door jouw positieve gevoelens zoals zelfvertrouwen, doel, vastberadenheid en flexibiliteit welke jij wellicht verloren hebt, weer terug te halen in jouw leven.

Binnen de BMR hebben wij de innerlijke oorzaak van stress eten volledig in kaart gebracht en kunnen wij deze gericht voor jou uittesten. Vervolgens leren wij jou deze ballast met behulp van onze unieke loslaatmethodes zelfstandig los te laten en jouw positieve gevoelens weer terug te halen.

In vier tot zes weken tijd ( 2 x 5 minuten per dag) heb jij jouw fundament geschoond en opgebouwd. Het resultaat is dat jij weer krachtig en energiek in jouw leven staat en veranderingen in jouw leven met vertrouwen aanpakt. Je bent dan geen stress-eter meer.

Wil jij af van stress eten en wil jij stressbestendiger worden? Maak dan nu een afspraak voor een individueel BMR consult. Of doe meer met onze BMR workshop deel I